lördag 3 mars 2012

Lydnadsdebut

Idag var vi i Bollebygd och startade våran första lydnadstävling. Även om poängen hade lite mer att önska så jag såå jäkla nöjd med Celtic. Hon hade 100% fokus på mig hela tiden och var taggad och gjorde verkligen sitt bästa. Det är inte ens att jag har henne så här med mig på träning alla gånger. Kan nog helt ärligt säga att alla missar idag låg helt på mig, nervös som satan var jag så Celtic undra nog vem hon hade i andra ända av kopplet...

Dagens poäng:

Platsliggning 10- Celtic låg lugnt och fint. 
Tandvisning 10- Även full poäng här så det började bra
Linförighet 8 - (LS, VP.) Celtic hade grym kontakt och fokus, inte en gång släppte hon blicken. Supertaggad och laddad vilket gör att positionen tapas lite grann då och då, men det kändes verkligen skitbra.
Läggande 5- (Tveksam start, DK, LS.) Celtic la sig inte på mitt första kommande så det blev ett dk här. Alldeles säkert jag som var otydlig i all nervositet....
Inkallning 9,5- (Sitter något bakom förare )Litet avdrag då Celtic sätter sig lite bakom i ingången. Men annars va det skitsnyggt, snabbt med power:)
Ställande 0- (Stannar ej) Dagens besvikelse... Detta moment som kännts ganska bra senaste tiden. Alldeles säkert jag som gav ett otydligt kommando här också för Celtic bara fortsatte gå. Tänk va resultatet hade blivit om vi fått lite poäng här... 
Apportering 5- (Förflyttar sig) Detta är ett moment som vi borde fått bra poäng på.. Vad som hände här var att Celtic skuttar fram och sätter sig framför mig! Troligtvis beror det på att vi tränat mycket jaktavlämningar framifrån senaste tiden. Har dessutom lagt noll fokus på detta moment i träningen då jag trodde att det var en baggis... Bakläxa!!! Jaja, hon tog apporten jättefint och avlämnade jättefint iaf. 
Hopp över hinder 9,5- (Sitter något bakom förare) Precis som inkallningen. Skitsnyggt med power men sätter sig något bakom mig. Detta är dessutom något som jag själv inte märker eller hade en aning om, så här blir det till att justera!!
Helhetsintryck (6)- Lite förvånande låg poäng?!? Domaren kom i och för sig fram till mig efteråt och sa att jag var alldeles försiktig på plan. Och det var jag verkligen ,jättemesig. Inte konstigt att Celtic hade lite svårt att tyda mig, hon gjorde verkligen ett toppenjobb:)


Resultatet blev 141 poäng och ett 2:a pris,(6:e pris av 12 starter).

Summa summarum så är jag jätteglad över dagens tävling, är jättetaggad för att starta snart igen! Känns jätteskönt att känna att Celtic håller ihop så fint på banan. Förhoppningsvis gör vetskapen mig mindre nervös till nästa gång också:)

4 kommentarer:

  1. Grattis till en bra tävling, det handlar inte bara om poängen:)

    SvaraRadera
  2. Nä, känslan är ju ännu viktigare. Lite surt på ställandet bara, poäng där hade gjort mycket... :)

    SvaraRadera
  3. GRATTIS Gumman!!!

    Skit i poängen, känslan är grejen. De tävlingar som genererar i 1:a pris behöver inte alltid vara de bästa. Nu är det bra att köra på, nästa gång sitter det full ut:)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Stort grattis - viktigaste är känslan - håller med dom andra talarna :-) ni kommer snart så det skriker om det! Ni är så duktiga kram ifrån oss

    SvaraRadera