måndag 22 augusti 2011

Sommaruppehåll

från såväl bloggen som hundtränandet... Men nu är vi igång lite smått igen!

Juli har verkligen varit en fantastisk månad på alla sätt och vis. Vi har njutit för fulla drag av vår lilla underbara Thelma och allt går otroligt bra.
Celtic njuter för fullt

Även om det inte varit någon hundträning att tala om så har det varit full aktivitet. Utflykter, promenader och massa bad har varvats med lata dagar på altanen, umgänge med vänner och mys med familjen.

Har funderat mycket på vad jag ska hitta på med Celtic nu i höst om vi ska gå kurs eller inte och vad vi i sådana fall ska gå. När det gäller tävlingslydnaden så har jag fortfarande en hel del med mig från vårens kurser att jobba med så där känns det lagom att gå kurs igen till våren. Förhoppningsvis kan det även bli tävlingsdebut då.

Var redan förra våren inne på att gå spårkurs. Eftersom jag inte kunde bestämma om personspår eller viltspår verkar roligast så ska vi testa på bägge. Om jag någon gång kommer att tävla i bruks och Celtic drar iväg på ett viltspår lär jag nog ångra mig men den risken får vi ta:) Kursen i personspår kommer att gå varje vecka medan kursen i viltspår kommer att vara en endagarskurs.

Förra torsdagen började kursen i personspår på Borås BK, utan hund första tillfället. Kursen verkar riktigt kul att jag ser verkligen fram mot nästa torsdag då vi ska bege oss ut i skogen.

Passade på  att träna lite uppe på planen innan kursen. Eftersom vi inte varit uppe på träningsplanen sedan i våras ville jag mest checka av vart vi stod någonstans. Celtic var taggad till tusen och trippade som en tickande bomb men med ett träningssug som inte gick att ta miste på! Och vad är väl inte viktigare än en träningsglad hund? Positionen i fotgåendet var verkligen katastrof, Celtic kunde verkligen inte hålla sin energi i schack. Ställandet och läggandet var inte det bästa vi presterat men under förutsättningarna helt ok. Apporten gick riktigt bra och även inkallningen. Platsliggningen var ändå det som jag var allra nöjdast med. Då ett annat träningsgäng skulle ha platsliggning med skott passade jag på att vid sidan av köra en förutsättningslös platsliggning och se hur Celtic reagerade. Hon har aldrig reagerat på skott innan men det har å andra sidan aldrig skett under en platsliggning. Celtic låg helt stilla under hela platsliggningen trots att fem skott avfyrades. Kändes riktigt bra att hon ligger så tryggt, känns även bra inför hennes MH nu i höst!

Nu hinner jag inte skriva mer för Erlendur kommer strax och ska ta hand om Thelma så jag och Celtic kan gå ut på en kvällspromenad. Även om det går hur bra som helst att gå med Thelma och vagnen tillsammans med Celtic så är det otroligt mysigt att bara ge sig ut själv tillsammans med Celtic.
Mys på altanen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar