lördag 22 oktober 2011

No time for writing...

Med en tre månaders liten tjej som kräver allt mer och mer, ambitioner att träna både Celtic i lydnad och spår, få till lite tid på gymet för egen del, hålla koll på hemmet, umgås med nära, kära och vänner är det trots att jag är hemma och mammaledig minst sagt lite svårt att få till bloggskrivandet:) Det är ju så mycket man vill göra och hinna med!

Har lagt några ängsspår åt Celtic senaste veckorna och tycker väl att det gått sådär. Vi har oftast med oss våra pinnar i mål men resan dit är minst sagt svängig. Celtic spårar som om hon vore Anja Pärson i slalombacken. Bad därför Ulf följa med ut och kolla och hjälpa oss. Han tyckte till min förvåning att hon spårar riktigt bra för att bara spårat i knappt två månader. Och enligt honom spårar hundar på olika vis. Till skillnad från tex schäfrar som oftast spårar som dammsugare rakt i spårkärnan, söker retrievers ofta av ett större område när de spårar. Hade önskat att hon slog mindre och höll sig mer i spårkärnan men hon älskar att spåra och markeringarna är klockrena, så det är nog bara att jobba vidare. Hoppas att yvigheten försvinner med mer erfarenhet.

I lydnaden har vi fokuserat på appellmomenten och precis introducerat de "nya" momenten framförgående och budföring. De är långt ifrån klara men de tar sig iaf.
När det gäller de övriga momenten så tycker jag att det är inkallningen och apporten som sitter bäst. Finns tendens till tjuvstart på bägge momenten fast det gör det å andra sidan i de flesta moment med min lilla turbotjej:)
Linförigheten beror väldigt på dagsformen, största problemet är de tillfällen då hon är supertaggad för då ligger hon på framåt alldeles för mycket och tappar position.
Hoppet fungerar men hade behöver få ut henne mer, Celtic hoppar sätter sig gärna precis efter hindret vilket leder till att hon får hoppa stillastående tillbaka, inte jättsnyggt...
Platsläggandena är verkligen 50/50,  jättefina ibland och verkligen mindre bra många gånger, alltså ett moment som måste bli mycket stabilare.
När det gäller platsliggning så vet jag faktiskt inte riktigt hur vi ligger till, har varit väldigt lite fokus på detta moment och få tillfällen att träna med andra hundar.

Planen med Celtic har ju varit att starta henne i tävling först till våren men jag har mer och mer funderat på om jag ska få till någon start i appellen redan i år. Inte för att jag känner att hon är helt klar utan helt för tränings skull. För att se hur hon håller ihop på en tävling och framför allt hur mina egna nerver håller. Även om jag tävlat mycket häst genom åren så känns det som en stor skillnad att träna hund, det går liksom aldrig att dölja sin sinnesstämning för sin hund. Men vi får se, ska känna på hur hon känns i veckan, om det känns värt att ge sig ut på tävling redan i år. Har verkligen ingen brådska alls.

Egentligen skulle jag mentalbeskrivit Celtic nästa helg men vi kom inte med! Så tråkigt, hade verkligen sett fram emot detta... Men vi ligger som första reserv så om någon hund inte kommer till start så får vi vara med, håller tummarna!

I morgon ska jag och Celtic ut på söndagspromenad med min gamla fälttävlanstränare Sören som var min mentor och coach de år som jag höll på och tävlade som mest. Sedan jag sålde min sista häst har vi inte setts många gånger så det ska bli jättekul! Han har dessutom skaffat sig en liten borderterrier som Celtic ska få busat loss med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar