söndag 2 oktober 2011

Lydnadsträning v.39

Ja, då har ytterligare en vecka passerat… Det föll bort ett par dagar då jag var jätteförkyld men vi hann få till en del lydnadspass i alla fall. Fokus på denna veckas träning har varit det fria följet, hoppet, apporten och läggande under gång.

I onsdags kände jag mig mycket bättre igen och passande nog så var det öppen träning på klubben. Det var mycket kul folk uppe på klubben vilket gav ett ypperligt tillfälle till lite passivitetsträning då matte behövde prata av sig lite. Passivitetsträning kan det aldrig bli för mycket av.


När vi väl körde igång med lydnadsträningen så blev det ett ganska kort men intensivt pass med fokus på det fria följet och hoppet. Jag tycker att Celtic blir följsammare för varje träningstillfälle som går. Känns som om det ringrostiga (gäller i största grad även mig) efter sommruppehållet försvinner mer och mer.  

När det gäller hoppet så jobbar vi just nu med uthoppet för att senare länka ihop detta med sättandet och återhoppet. Använder mig av både kastbelöning och utlagd belöning som hjälper men hoppas snart kunna banta ner hjälperna och bara använda mig av kommando.  

Var med på den gemensamma platsliggningen och eftersom det var längesedan vi körde platsliggning i grupp så jobbade jag med väldigt täta belöningar, Celtic låg jättefint hela platsliggningen.


I fredags lyckades jag få min mamma att gå lite tidigare från jobbet för att passa Thelma så jag kunde sticka upp till klubben för lite egentid och träning. Vi jobbade med det fria följet, apporten och läggande under gång. Vi fick till en riktigt fin träning där vi bägge var riktigt nöjda och glada när vi skuttade ner från planen. Allra bäst kändes de sista läggandena då Celtic riktigt sögs ner i backen, blixtsnabbt.




Idag skulle Ulf egentligen följt med oss ut och spåra men då han inte riktigt hann med det så packade jag ihop lydnadsryggsäcken istället och åkte upp till klubben. Celtic var superdupertaggad med ett jättefint fokus och riktigt härligt go.


Hade tidigare på dagen tränat lite utgångsställning hemma i vardagsrummet. Det märktes, Celtic var verkligen med på noterna i fotgåendet och var mycket rakare än vad hon varit tidigare pass. Jobbade lite 
med vänstersvängar i det fria följet och de känns relativ bra nu.


Tränade lite uthopp med kastbelöning, gick helt ok.


När det gäller apporteringen sitter Celtic kvar fint när jag kastar apporten, är snabb fram till apporten, tar den direkt och kommer och lämnar tillbaka den fint. Hon varken släpper eller tuggar på apporten men hon håller den så himla löst (se bilden ovan). Vet inte om man ska jobba mer på detta eller låta det va? Om jag grejar för mycket är jag rädd att hon börjar tugga istället och en tollare är ju avlad för att ha ett mjukt bett vid jakten så man vill ju inte förstöra det heller. Några tips?


Avlutade dagens pass med lägganden under gång och gårdagens snabba lägganden var där idag också, lovely! Vad som dock dök upp var att när vi körde övningen så räckte det att jag stannade till lite så slängde hon sig i backen och det är ju inte riktigt ok. Det kan ibland vara ett problem med Celtic, när vi tränar en viss grej och hon greppat det så bjuder  hon på det hela tiden. Härligt att man har en hund som bjuder på beetenden och vill jobba men jag måste bli noggrann med att verkligen se till att hon verkligen greppat kommandot.


Fokus för nästa veckas lydnadsträning kommer att bli som förra veckan förutom lite mindre apporteringsträning. Tror att det är viktigt att inte tjata ut detta då jag vill att det ska vara ett lustfullt, roligt moment med fart i.


Fritt följ: fortsätta jobba med positionen och vänstersvängarna. Köra korta pass men ofta för att hela tiden ha fokus och koncentration.

Hoppet: Jobba vidare med uthoppet. Nästa veckas mål är att jobba bort hjälperna.

Läggandet under gång: Befästa kommandot ligg. Vill ha samma snabba lägganden som vi haft de senaste men de ska komma på kommando.


Kommer säkert att lägga till fler moment om det passat men det känns viktigt att ha några som man håller största fokus på.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar