söndag 6 november 2011

Appell-Ulricehamn

Idag har vi varit i Ulricehamn och startat vår första appell....

Jag var verkligen jättenervös innan spåret. Det hade jag inte behövt vara, Celtic spårade såå jäkla fint. Som en dammsugare i spåret med klockrena markeringar. Betygen blev 9 resp 8. Poängavdragen var helt mitt fel, bägge domarna drog poäng för att jag vid ett par tillfällen styrde henne i spåret och i efterhand så kan jag inte neka till det. Var såå nervös att hon skulle missa pinnarna, hade jag bara litat på Celtic hade vi fått full pott. Fick fina lovord från domarna som sa att jag hade en riktigt bra spårhund som kan gå långt!

Nästa moment för dagen var platsliggning. Vi var 10 tävlande vilket gjorde att vi delades upp i två grupper. Vi hade startnummer 7 och fick då lägga andra omgången. Vi var fyra hundar på plats då hund nummer 10 bröt efter spåret. Detta moment är verkligen ett skräckens moment. Läggandet går fint, Celtic verkar fokuserad. Givetvis reser sig hund nr 6 upp efter bara några sekunder och går i väg, strax efter det gör hund nummer 9 likadant samtidigt som hund nr 8 gnyr och piper hela momentet igenom. Men fina lilla Sillen hon ligger som en liten klocka med fullt fokus hela tiden, 10 poäng!!

Men där slutar det roliga.....

Lydnaden blev KATASTROF.... Märkte redan när jag tog ut Celtic från bilen och skulle värma att hon inte alls var med mig. Jag som är van att träna med en duracellkanin hade en lite halvtrött och ointresserad dam i andra ändan av snöret. Sen gav jag nog inte henne tillräckligt tydliga signaler att det var lydnad som gällde innan vi gick på plan.

Vi nollade alla moment!! förutom inkallningen, där fick vi en 10a. Skönt att det som fungerar, fungerar bra iaf:) Skämt åsido så gjorde Celtic knappt inte ett rätt på plan. Det står ett rött förråd på tävlingsplanen och dit försökte hon av någon anledning sticka hela tiden, i linförigheten, läggandet, hoppet... Apporten lyckades vi dock få 5 poäng på efter Celtic tagit ett ärovarv och tappat den en gång.

Sämre än så här kunde inte lydnanden gått men som tur är har Celtic inte en aning om sin katastrofala insats för jag berömde henne efter varje moment som om hon satte en tia. Och där är jag riktigt nöjd med mig själv! För även om vi fick noll i protokollet så släppte jag inget moment innan hon gjort det ok även om det krävde alldeles för många dkn.

Trots allt så sa ena domaren till mig när vi gick av planen att "det där kommer att bi riktigt bra när det är klart" så nog såg hon allt att vi kan bättre än så här!

När det var dags för budföring var det bara att ta det som ett sista träningsmoment för dagen. Celtic stack iväg direkt men vände efter halva sträckan och kom tillbaka, så det var bara att skicka henne igen, men nu gjorde hon det som hon skulle, 6 poäng blev det.

Summa summarum så blev det inga snygga poäng idag men jag tar med mig hennes fina spår och stadga och fokus i platsliggningen. Lydnaden vet jag att vi har så mycket bättre, måste bara få henne att hålla hela dagen, trots att hon är trött.

Kan tillägga att hon inte har lyft på huvudet sedan vi kom hem, har nog aldrig sett henne så här trött:)

Trött efter en lång dag...

2 kommentarer:

  1. Hon är så go lilla Cillen...
    JAg som tyckte att hon var så duktig när vi var där på torsdagen en sväng :D
    Men lillasyster har ju ingen koll på på detta :D

    SvaraRadera
  2. Grattis till debuten! Helt rätt att ta med sig det som fungerade bra, det andra sitter snart på plats även på tävling. Ni är så duktiga och flitiga! Kram

    SvaraRadera