onsdag 30 november 2011

Appell-Varberg

I söndags var jag och Celtic i Varberg och tävlade. I och med de rådande klass 3 stormvarningarna så funderade jag både en och två gånger på att ställa in...  Men envis som man är så gjorde jag givetvis inte det. Och tur var väl det för vi blev blev uppflyttade! Så härlig avslutning inför vintern. Nu kan vi jobba vidare mot att köra lägre till våren:)

Denna bild tog min kära vän Sofia vid Mht nu i höstas
Spåret som var dagens första moment gick inte jättebra resultatmässigt då Celtic missade en pinne. Hon spårade kanonfint från början till slut, klockrent i spårkärnan men då blåsten hade "flyttat" spåret en bra bit så missade hon andra pinnen. Hade väl hoppats att hon skulle vittra in den men med det väder vi hade så var det inte lätt så jag är väldigt nöjd med henne. Vi fick 7 resp 7,5. Lite avdrag fick vi även för att hon stannade upp efter första pinne och nosade på något, vet inte vad.

Efter spåret var det dags för platsliggning. Vi hade startnummer 1 och fick då ligga på flanken. En plats många föredrar men jag vill hellre ha Celtic i mitten då jag tycker att hon känns tryggare och mer fokuserad där. Platsliggning är verkligen jättejobbigt... Och denna var värre än förra helgen. Alla hundar låg dock kvar hela platsliggningen men det blåste halvt orkan så alla hundarna låg relativt oroligt. Det yrde löv omkring och man riktigt såg på Celtic hur det ryckte i henne och hur hon gärna vill springa upp och jaga dem... Men duktiga lilla tjejen låg kvar vilket gav oss en 10a! Tror aldrig jag hållt mina tummar så hårt under fem minuter:)

Direkt efter platsen var det dags för budföring. Detta moment har ju lite akuttränats in nu på en månad men det är verkligen ett moment som Celtic älskar så det har vi fått till väldigt bra. Hon gjorde en klockren budföring, domarna skrattade efter och sa att det var den härligaste budföring dom sett:) Och det kan jag hålla med om, den farten hon har slår inte många! En 10a även här!


Med dessa två moment i bagaget hade vi en bra känsla med oss när det var dags för lydnaden. Poängmässigt kan jag inte påstå att jag är nöjd då vi gjorde en del riktigt grova missar och tappade massa poäng. Men Celtics fokus och inställning var härlig. Ljusår ifrån Ulricehamnstävlingen...

Linförigheten gav oss 7or från bägge domarna. Celtic tappade positionen flera gånger, trängde och var före i språngmarschen. Då den mesta träningen senaste tiden har varit momentsmässig inför tävlingarna så har vi tappat en mycket i kvalitén på just linförigheten. Men hon hade en jättefin kontakt hela tiden så med lite mer kvalitetsträningen nu i vinter så tror jag nog att vi ska få ordning på den!

Framförgåendet valde jag att avstå så där blev det 0.

Platsläggandet är ett moment som kan gå riktigt bra, vilket det oftast gör när vi tränar. I söndags gick det mindre bra. Det var säkert jag som var lite otydlig. Tveksamt läggande och DK. Vi fick 5 resp 6 av domarna.

Nästa moment, inkallningen, var det enda moment som vi fick till i Ulricehamn. Normalt sett vårt paradnummer. Men inte idag nej... Jag tyckte jag sa ett tydligt sitt kvar men antagligen inte eftersom Celtic reste sig och följde efter en bit. 0 resp 7,5 poäng, lite oense domare...

Apporteringen är ett moment som jag verkligen lagt ner tid på och som blivit riktigt bra, här borde vi i af få e 9a, trodde jag. Efter att jag kastat apporten och kommenderat sätter Celtic full fart fram till apporten och börjar leka! Först efter att jag ropar "hit" tar hon apporten och kommer, men slänger den framför fötterna på mig... Detta händer ALDRIG på träning. Hmmm... Jag tror jag vet vad problemet är och det är att vi nästan alltid har en och samma apport men på tävlingen var det en helt annan modell. Så nu ska vi träna ännu mer apportering med olika apporter! Fick 5 på detta moment.

Dagens sista moment hopp över hinder blev också ett av dagens bästa moment. Klockrent och en 10a.

Man hinner ju inte se speciellt mycket av poängen domarna visar men jag fick ändå en känsla efteråt att med lite tur och marginalerna på vår sida så fick vi ihop tillräckligt med poäng för uppflyttning. Och det fick vi, 227,5 poäng blev dagens resultat och en 6:e placering av 12.

1 kommentar: