lördag 26 mars 2011

Kursstart "Tävlingslydnad på din nivå" del 1

Igår kväll startade vår andra tävlingslydnadskurs för Ditte. I denna kurs jobbar Ditte med varje ekipage i taget med det vi själv känner att vi behöver hjälp med, varvat med lite gruppmoment. Ett väldigt bra träningssätt tycker jag då man dels får träningen anpassad efter just sig själv samtidigt som man lär sig otroligt ycket genom att sitta och se när de andra jobbar med sina hundar.  Vi var ett blandat gäng med allt från rutinerade ekipage i trean till sådana sådana som oss; unga nybörjare:)

Vi skulle innan passet funderat på vad vi ville ha hjälp med. Apporteringen är ett moment som jag lagt på is då Celtic inte riktigt förstår vad hon ska göra och jag inte vet hur jag ska lära henne.  Celtic bär gärna på grejer, givetvis för hon är ju en apporterande hund. Men varför sitta still med något i munnen när man kan springa och latcha med det? Nä, det köper hon inte riktigt.

Jag fick under kursen flera tips på hur vi ska träna in detta. Genom shaping ska jag börja med att få henne att gripa apporten. Celtic ville ta apporten hela tiden, både från min hand och när jag satte fast den mellan fötterna. Just nu räcker det at Celtic griper apporten för att hon ska få belöning. Allt eftersom detta sitter kommer kriterierna höjas.

Då alla i gruppen ville träna gruppmomentsträning körde vi en form av platsliggning. Inte tävlingsmässigt på rad utan vi var nära våra hundar och jobbade med störningar.  Vi tränade stadga genom att ge hunden lätt tryck i sidan och belönade när hunden låg kvar. Dittes gick även runt i gruppen och småstörde lite grann så att vi fick jobba kontakt med hunden.

Kursen var kanonbra och det var en trött Celtic med en trött matte som efter tre timmar begav sig hemmåt.

Idag är det dags för andra och sista omgången av introduktionskursen i agility!

Fart och fläkt av denna kaliber kan nog komma väl till pass när det vankas agility:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar