fredag 18 mars 2011

Kursstart tävlingslydnad fortsättning del 1

Igår var första tillfället i fortsättningskursen i tävlingslydnad. Vi var sex ekipage på kursen och alla hundarna var sex olika individer. Det var mycket introduktion och teori idag. Dels för att det var första gången och dels för att vi var inomhus eftersom vintern verkligen vägrar att släppa taget...

De övningar vi gjorde tyckte jag att Celtic skötte jättebra. Vi tränade först kontakt och följsamhet en och en när de andra kollade på och sedan blev vi uppdelade två och två och körde liknande övning. Celtic och jag körde tillsammans med en tjej som heter Emma och hennes staffe Baileys. Detta fungerade jättefint. Celtic hade fokus på mig och var helt oberörd om vad som Bailyes hade för sig omkring henne.

Är väldigt nöjd med dagens kurs och tycker att vi fick flera bra tips och ideer att jobba med. Jag tycker at Ditte är väldigt pedagiskt och lägger upp träningen på ett bra sätt på en lagom nivå.

Till nästa gång (om två veckor) har vi fått tre läxor att jobba med (kanon tycker jag, älskar konkreta läxor!).
  • Vi ska med hjälpa av klickerna shapa in hunden att lägga sig på en pläd eller filt för att sedan kunna ha denna med oss och anända vid passitivtsövningar. 
  • Träna kontakt, fokus och följsamhet i nya miljöer. Likt de övningar vi gjorde på kursen igår. 
  • Lägga godis i en skål, backa därifrån. Belöna när hunden kommer till mig, när detta sitter kan externa belöning tillämpas ( hunden får springa till skålen). Fortsätta sedan med att jobba runt skålen som ett störningsmoment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar