söndag 17 april 2011

Veckan som gått

Måndag till torsdag denna veckan var jag bortrest i jobb och då hände en otäck händelse med lilla Celtic. Erlendur var ute och gick en promenad med hundarna på torsdagsförmiddagen runt Kypesjön. Celtic som normalt alltid går snällt och lydigt vid sidan fick syn på något ute på isen på sjön och sprang ut. Mitt ute på sjön brister isen och Celtic trillar i. Eftersom isen endast var några centimeter tjock kunde Erlendur inte annat än att stå och kolla på när Celtic kämpade för sitt liv. Efter två misslyckade försök att ta sig upp på isen så klarade Celtic till slut att kravla sig upp och kunde på en knakande is springa in till husse igen. Vilken änglavakt hon måste ha haft min lilla tjej! Är innerligt tacksam för att det inte gick värre än vad det gjorde och att jag har mitt lilla busfrön liggandes här i mitt knä ikväll!

När jag kom hem på eftermiddagen var hon pigg och glad som om inget hade hänt. När vi gick ut och gick skulle hon i första bästa bäck och bada så det verkar absolut inte som om hon fått någon vattenskräck direkt. Och tack vare hennes dubbla tollarpäls så verkar hon ha klarat sig väldigt bra från nedkylning.

Både i torsdags kväll och fredags kväll så har det varit lydnadskurser för Ditte ute på Vift. Trots att jag varit bortrest hela veckan och olyckan som inträffade så betedde sig Celtic som vanligt. Hon jobbade på bra i alla övningar, var pigg och glad även om hon för tillfället är inne i en liten "spökperiod". Hon kan skälla och resa ragg mot de mest märkliga grejer ena dagen och var som en lugn filbunke andra dagen. Jag tror och hoppas på att det är ett övergående, åldersrelaterat beteende.

I helgen har vi varit hundvakt åt goe, lille Viggo. I lördags gick vi en lång, härlig skogspromenad på dagen och på kvällen tog vi med oss hundarna hem till Karin och Johan och deras Julius. En liten pudelvalp var enligt Viggo kul ända tills han upptäckte grabbarna som stod och grillade. Viggo tillbringade sedan resten av kvällen åt att hålla koll så att ingen mot förmodan skulle tappa ner en matbit på golvet. Jag har nog aldrid träffat en mer matglad hund:) Celtic och Julius lekte för fullt hela kvällen tills vi gick hem.
I söndags startade jag, Celtic och Viggo dagen med en timmas promenad innan frukost. Efter det fick hundarna vila ett tag medan vi städade lite. Efter lunch sedan åkte vi upp till Erlendurs bröder och hälsade på en sväng. På eftermiddagen tog jag med mig Celtic och Viggo till Elfsborgs Bhk och tränade lite med Celtic. Viggo fick ligga i solen och gotta sig under tiden.
Celtic, Viggo och Millan

2 kommentarer:

  1. Jag får nästan panik när jag läser om Celtics "äventyr" på isen. JAg tycker så synd om Erlendur som bara fick stå jämte och "titta på".... uscha...Stackarn

    SvaraRadera
  2. Tack gumman för hundvakten i helgen till Viggo alias
    "jagskullegöraprecisvadsomhelstförenkorv", han har haft det som en prins!

    Kram Kram

    SvaraRadera