tisdag 20 september 2011

Lite lydnadsträning

Var uppe på klubben en sväng i eftermiddags och skulle ta tag i lydnadsträningen. Celtic var väldigt intresserad... av löven på backen, de andra hundarna, folks utlagda belöningar etc etc.... Men vad ska man begära när man varit på lydnadsplanen en gång sedan i våras? Och helt tokigt var det inte hela tiden. När vi väl körde momenten så jobbade hon bra nästan hela tiden, det var mest mellan momenten hon gjorde sina små upptäcksfärder...

När vi skulle känna på linförigheten så kämpade hon på även om positionen inte hålls alls som den ska, men det vet jag beror på för lite träningen vilket gör att hon blir alldeles för het. Skulle även ge mig på att träna med koppel och det var lättare sagt än gjort, fumlade som aldrig förr. Måste träna mig mer på detta!

Körde ett par riktigt långa inkallningar och de var kanonsnygga. Supertempo med en snygg avslutande ingång.

Apporteringen gick lite sisådär. Körde apporteringen som den är i lydnadsklass 2 och appellen, alltså kastade den. Första gången for hon iväg som ett jehu... rakt åt höger till en någons annans utlagda godisskål med köttbullar i...hmmm. Likadant gång nummer två. Innan vi körde ett tredje försök väntade jag tills godisskålen var borttagen. Detta underlättade minst sagt. Celtic hämtade apporten fint och kommer tillbaka och avlämnar. Sätter sig dock inte i fotposition ännu men det har vi inte tränat in än. Måste även träna mer på fasthållandet av apporten. Hon varken tuggar eller brukar släppa den innan kommando men hon håller väldigt löst, ibland hänger liksom apporten som en cigg ur mungipan...

Kände även lite på läggandena under gång. Här märker jag att kommandot inte är befäst. Tror dock att vi kommit en bra bit på vägen så med lite mer träning ska vi nog få till dem.

När det gäller hoppet så fungerar ettans hopp kanon. Snygga, luftiga hopp och fina ingångar. Ska börja ge mig på att träna på tvåans och appellens hopp-sitt-hopp snart.

Bild från i somras, Celtic i hopp om att matte ska vilja kasta lite dummies
 I veckan som kommer nu så är det avslutning på spårkursen på torsdag. Lite tråkigt för den kursen har varit riktigt rolig. Har dock fått med mig mycket i bagaget så jag känner mig ganska säker på att fortsätta träna på egen hand. Speciellt eftersom jag får hjälp av Ulf. Vi ska nog ut i helgen igen och lägga ett par spår.

Ska även försöka få till ett lydnadspass. Troligtvis blir det på fredag då jag förhoppningsvis får lite barnvakt av min syster.

Hade tänkt vara med på onsdagsträningen på klubben men det är tjejkväll med mina gamla barndomskompisar på onsdag och det vill jag inte gärna missa. Celtic får hänga på där istället:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar